Τα Υπέροχα Αγοροκόριτσα της Μαριάννε Μπρέσλάουερ -'30 tomboys -Εικονογράφημα



Τα αγοροκόριτσα της φωτογράφου Μαριάννε Μπρέσλάουερ (Marianne Breslauer)


Η καριέρα της Μαριάννε ως φωτογράφος ήταν πολύ σύντομη (1928-1938), το φωτογραφικό υλικό που άφησε πίσω της πολύ μικρό.
Γεννήθηκε στο Βερολίνο από Εβραίους γονείς. Αρχές της δεκαετίας του 1930 πήγε στο Παρίσι όπου για σύντομο χρονικό διάστημα υπήρξε μαθήτρια του Μαν Ρέι. Όταν επέστρεψε στο Βερολίνο πολλές οι φωτογραφίες είχαν δημοσιευτεί σε διάφορα κορυφαία περιοδικά.
Σύντομα έπρεπε να να αντιμετωπίσει τον αναδυόμενο αντισημιτισμό. Οι εργοδότες της ήθελαν μεν να συνεχίσουν να δημοσιεύουν τις φωτογραφίες της, όμως όχι με το πραγματικό της όνομα, λόγω της εβραϊκής καταγωγής της.



Τον καιρό που η φωτογραφία εγκατέλειπε τα σαλόνια και γινόταν ριζοσπαστική, οι Ναζί είχαν ήδη κηρύξει τον πόλεμο στις μοντέρνες τέχνες που στιγματίστηκαν με το όνομα "εκφυλισμένη τέχνη".
Η Μαριάννε αρνήθηκε να κρυφτεί πίσω από κάποιο ψευδώνυμο και κατέφυγε στην Ελβετία όταν ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος πόλεμος. Εκείνη ήταν η περίοδος που δήλωσε πως "τέλειωσε με τη φωτογραφία"



Τα θέματα της Μαριάννε φαντάζουν απελευθερωμένα από την εποχή τους, ακόμα και σε μακρυά φορέματα οι γυναίκες διατηρούν τον σκοτεινό αρρενωπό αέρα τους σε ομορφιά και χάρη κύκνου.









Η αγαπημένη μούσα της Μπρέσλάουερ ήταν η Ελβετίδα συγγραφέας, δημοσιογράφος και φωτογράφος, Αννεμαρί Σβάρτσενμπάχ (κάτω).
Η Μαριάννε περιγράφει την φίλη της ως «ούτε γυναίκα, ούτε άντρας, αλλά αρχάγγελος».










Όταν ο κλειός του Χίτλερ άρχισε να σφίγγει την Ευρώπη, οι Ελβετοί γονείς τής Αννεμαρί που διατηρούσαν στενούς δεσμούς με τη ναζιστική Γερμανία, ενθάρρυναν την κόρη τους να κόψει τις σχέσεις της με τούς μποέμ κύκλους της και τούς Εβραίους πρόσφυγες.
Αντί γι' αυτό η Ανεμαρί αποφάσισε να χρηματοδοτεί ένα αντιφασιστικό περιοδικό, το "Sammlung" (Συλλογή). Όμως η πίεση που ασκούνταν πάνω της ήταν τόσο μεγάλη, που η κοπέλα έκανε απόπειρα αυτοκτονίας, φέρνοντας την οικογένειά της σε ακόμα πιο δύσκολη θέση μέσα στον συντηρητικό της κύκλο.



Η Άννεμαρί και οι φίλοι της κατακτούσαν τους δρόμου με ένα μικρό Ford cabriolet πολύ πρις τούς χίπις.



Η Άννεμαρί (πάνω) βρήκε τραγικό θάνατο, όταν έπεσε από την μηχανή της και υπέστη σοβαρά τραύματα στο κεφάλι.
Η μητέρα της με την οποία είχε μια δύσκολη σχέση, κατέστρεψε πολλά από τα αρχεία της με συνέπεια να ξεχαστεί η κόρη της, μέχρι που ανακαλύφθηκε πάλι το 1987 σε μια αναδρομική έκθεση φωτογραφίας που έγινε στην Ελβετία.
Σήμερα η Άννεμαρί είναι μια μορφή "cult", κυρίως χάρη στις φωτογραφίες της φίλης της Μαριάννε Μπρέσλάουερ, την οποία βλέπουμε (κάτω) σε μια αυτοπροσωπογραφία (χωρίς πρόσωπο, αλλά υπέροχο κορμί).






Τα αγοροκόριτσα της Μαριάννε με γοήτευσαν. Μπροστά στα χαλαρά παντελόνια τους, τα στενά τους πουκάμισα και την αυτοπεποίθησή τους, βγάζω τον σκούφο μου.
Τον βγάζω γιατί τότε, πρίν από σχεδόν 100 χρόνια, τόλμησαν να απελευθερώσουν τα βυζάκια και τα κωλαράκια τους, ενώ ως πριν από λίγα χρόνια ακόμα, οι γυναίκες φορούσαν κορσέδες ως το γόνατο και σουτιέν ως το λαιμό... και ακόμα και οι χίπις έφαγαν τη σκόνη τους...

Άνα Ζουμάνη















Share on Google Plus

0 comments:

ΟΜΑΔΑ ΜΕΣΑ. Από το Blogger.