Αλκοολισμός και αυτοαντίληψη. Οι συνήθεις δικαιολογίες.



Το μεγαλύτερο ψέμα ενός ανθρώπου εθισμένου στην κατανάλωση αλκοόλ, είναι πρωτίστως στον εαυτό του. Η πεποίθηση πως είναι κυρίαρχος της κατάστασής του, πως μπορεί δηλαδή να διακόψει τη χρήση όποτε θέλει, πως καθορίζει ο ίδιος  την ποσότητα που καταναλώνει και ελέγχει τη συμπεριφορά και τις αντιδράσεις που συνεπάγεται η κατάχρηση, είναι κάποιες από τις παραμέτρους αυτού του μεγάλου ψέματος.

Στην πραγματικότητα, παρόλο που υπάρχουν δύο είδη αλκοολικών, οι "χρηστικοί"- που μπορούν και λειτουργούν σχετικά φυσιολογικά, εργάζονται, έχουν κοινωνικές σχέσεις, μπορούν να είναι παραγωγικοί κλπ- και οι "μη χρηστικοί"- που ξεφεύγουν εντελώς από τους κανόνες των κοινωνικών επαφών και είναι αδύνατον να λειτουργήσουν μέσα στην κοινωνία- παρουσιάζουν και οι δύο την ίδια διαστρεβλωμένη αντίληψη για τον εαυτό τους, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.

Υπάρχει πλέον η βασική πεποίθηση πως  στον αλκοολισμό υπάρχουν απτά σκαλοπάτια, στάδια εθισμού, που κατά κανόνα δημιουργούν σε όλους τους χρήστες τις ίδιες ή παρόμοιες συμπεριφορές, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που να φαντάζει σχεδόν μαντική η γνωστοποίησή τους σε τρίτους, που έχουν κάποιον χρήστη στο κοντινό περιβάλλον τους. Και βέβαια κάθε άλλο παρά υπερφυσική και μαντική είναι η γνώση των "καθιερωμένων" φράσεων που χρησιμοποιούν οι αλκοολικοί όταν μιλούν για τον εαυτό τους και τις πράξεις τους. Πέραν του ότι εκ των πραγμάτων υπάρχουν κοινά στοιχεία στην προσωπικότητα όσων καταφεύγουν στη χρήση του αλκοόλ, όπως φοβίες, τάση φυγής από την πραγματικότητα, εύκολη απογοήτευση, αντικοινωνικότητα ή αντίθετα υπερκοινωνικότητα -(είναι δύο όψεις ενός νομίσματος αυτές και θα ασχοληθούμε μαζί τους πιθανόν σε κάποιο άλλο κείμενο), η επίδραση του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό έχει σταθερές μετρήσιμες συνέπειες, όπως κάμψη των ηθικών φραγμών, τάση για πολυλογία, ευσυγκινησία, έκρηξη των συναισθημάτων οργής, ανικανότητα ορθολογικής κρίσης, κενά μνήμης, "κεκέδισμα", αστάθεια στην κίνηση και στο βλέμμα, τάσεις για εμετό, έντονο κοκκίνισμα στο πρόσωπο και τα μάτια, ακόμα και ανικανότητα ελέγχου των σωματικών λειτουργιών- πχ ούρηση.

Συνδιάζοντας αυτές τις παραμέτρους μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί ένας κώδικας πρόβλεψης και ερμηνείας των διάφορων "τεχνικών" που χρησιμοποιεί ο αλκοολικός για να αυτοπαρουσιαστεί σαν κάτι που δεν είναι. Αναφέρω μερικά παραδείγματα. Κάποιος που έχει αγοραφοβία και είναι αντικοινωνικός, με τη χρήση του αλκοόλ γίνεται αφύσικα κοινωνικός, βγαίνει έξω με άνεση, χρησιμοποιεί κατά κόρον την φράση "οι φίλοι μου", ή "δεν είμαι μόνος". Κάποιος που ανέχεται στωϊκά καταπίεση στην εργασία ή στην οικογένειά του, με το αλκοόλ γίνεται αντιδραστικός, υβριστικός, φωνάζει ή ακόμα και χειροδικεί στα πιο αδύναμα μέλη του κοινωνικού του περίγυρου. Κάποιος που είναι ερωτικά ντροπαλός και πουριτανός λόγω ανατροφής μπορεί με τη χρήση του αλκοόλ να γίνεται υπερδραστήριος ερωτικά, απελευθερωμένος ή ακόμη και χυδαίος.

Οι περισσότεροι αρνούνται να παραδεχτούν τα λόγια και τις πράξεις τους την επόμενη μέρα, ακόμα και όταν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία. Η άρνηση αυτή εκφράζεται συνήθως με τις φράσεις "δεν θέλω να ξέρω", "δεν ήμουν εγώ", δεν το εννοούσα", ή ακόμη και επιρρίπτοντας ευθύνη στα συγγενικά ή φιλικά πρόσωπα που έγιναν μάρτυρες της μέθης.

Ο κώδικας πρόβλεψης αλλάζει βέβαια όταν μιλάμε για ζευγάρι αλκοολικών ή για ομάδα αλκοολικών, όπου η συχνότερη πρακτική είναι οι συνεχείς καυγάδες ακολουθούμενοι από μικρές περιόδους συμφιλίωσης ή και αναζωπύρωσης των συναισθημάτων αγάπης. Το συναίσθημα της ενοχής μπορεί μάλιστα να είναι τόσο έντονο, και να προκαλεί τόσο θετική αλλαγή στην καθημερινή ζωή των  αλκοολικών ζευγαριών, ώστε η μέθη και η παραφορά να παίρνουν θετικό πρόσημο στο μυαλό τους και να την επιζητούν ώστε να φέρει μετά την επανασυμφιλίωση.

Εν κατακλείδι, ο αλκοολισμός είναι μια ασθένεια που χτυπά συγκεκριμένες συμπεριφορές και καταστάσεις κι έχει συγκεκριμένα συμπτώματα, που  είτε θέλει είτε δεν θέλει να τα παραδεχτεί ο ασθενής είναι κοινά με των περισσότερων άλλων συμπασχόντων. Το ότι μπορούν ωστόσο να μετρηθούν και να προβλεφθούν, είναι ένδειξη πως μπορούν και να κατανοηθούν και να θεραπευτούν, τόσο στις απολείξεις τους όσο και στις ρίζες τους.

Τα συμπεράσματα δικά σας.

Τριανταφυλλιά Ηλιοπούλου 
Share on Google Plus

0 comments:

Για τον σκοπό της ύπαρξής μας ενημερωθείτε στην ομάδα μας, «ΜΕΣΑ - Μαζί Ενάντια Στην Αδικία», στο facebook

ΟΜΑΔΑ ΜΕΣΑ. Από το Blogger.