Η Μεγάλη Και Αγία Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Κολυμπάρι Χανίων, μετά από 900 χρόνια.



Ένα ιστορικό γεγονός λαμβάνει χώρα αυτή την στιγμή που μιλάμε στο Κολυμπάρι Χανίων στην Κρήτη.
Ανήμερα του Αγίου πνεύματος έγινε η εναρκτήρια συνεδρίαση της Αγίας και μεγάλης Συνόδου της ορθόδοξης εκκλησίας στην ορθόδοξη ακαδημία Κρήτης.
Το γεγονός είναι εξαιρετικής ιστορικής σημασίας διότι αυτή είναι η πρώτη συνεδρίαση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου μετά το σχίσμα των εκκλησιών το 1054 μ.χ.
Εκτός από τους  πατριάρχες των ορθόδοξων εκκλησιών παρόντες στην πρώτη συνεδρίαση ήταν ο Καρδινάλιος την καθολικής εκκλησίας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος και ο υφυπουργός εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης.
Οι 6 θεματικές ενότητες που συζητήθηκαν την πρώτη μέρα ήταν η αποστολή της ορθόδοξης εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο, οι όροι που πρέπει να υπάρχουν για να κηρυχτεί μια ορθόδοξη εκκλησία αυτόνομη, οι σχέσεις της ορθόδοξης εκκλησίας με τις υπόλοιπες χριστιανικές εκκλησίες, το μυστήριο του γάμου και τα κωλύματα αυτού, η σπουδαιότητα της νηστείας και η τήρηση της σήμερα, και ο ρόλος της ορθόδοξης εκκλησίας σε παραδοσιακά μη ορθόδοξες χώρες.
Την εναρκτήρια ομιλία την έκανε ο οικουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Μέσο Twitter ο Πάπας της Ρώμης Φραγκίσκος έστειλε χαιρετισμό στην ορθόδοξη μεγάλη σύνοδο καλώντας τους καθολικούς να ενώσουν τις προσευχές τους με τους ορθόδοξους αδελφούς τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύνοδος αυτή προετοιμαζόταν να γίνει από το 1961 ενώ είχαν γίνει συζητήσεις για αυτό και το 1920 και το 1930.
Μεγάλη αίσθηση προκάλεσε η απουσία 4 από τα 14 συνολικά ορθόδοξα πατριαρχία δηλαδή τα πατριαρχεία, Αντιοχείας, Ρωσίας Βουλγαρίας και Γεωργίας εκ των οποίων τα 3 φαίνεται να επηρεάστηκαν από το πατριαρχείο Μόσχας και την στάση του Πατριάρχη πασών των Ρωσιών Κύριλλου.
Ο Κύριλλος προσπάθησε να υποβαθμίσει την σημασία της συνόδου, μιλώντας για σύναξη των προκαθημένων της ορθοδοξίας και όχι για οικουμενική σύνοδο.
Επίσης ο Κύριλλος δήλωσε ότι δεν υπήρχε καμία σκέψη η Ρώσικη πλευρά να παραστεί σε αυτή την σύνοδο αλλά κράτησε χαμηλούς τόνους μετά τις αιχμές που άφησαν οι προκαθήμενοι στο Κολυμπάρι.
Το θέμα και το πρόβλημα είναι ότι τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις που θα παρθούν από την ιερά σύνοδο θα πρέπει να γίνουν δεκτές και από τους απόντες εφόσον ο χαρακτήρας των αποφάσεων είναι οικουμενικός και καθολικός.
Πάντως παρά την απουσία του Κύριλλου στην επιστολή που έστειλε προς την μεγάλη ιερά σύνοδο αναγνωρίζει την σημασία και το κύρος της συνόδου καθώς και τον ρόλο του πρωτεύθυνου συντονιστή, δηλαδή του οικουμενικού Πατριάρχη.
Υπάρχουν φόβοι αν και ουσιαστικά δεν έχουν ιδιαίτερη βάση ότι αυτή η αποχή των τεσσάρων πατριαρχείων, ίσως σηματοδοτεί μια νέα περίοδο και ένα νέο σχίσμα αυτή την φορά μέσα στην ορθόδοξη εκκλησία.
Γεγονός είναι ότι αυτό το ιστορικό γεγονός έχει μεγάλη σημασία κυρίως για την ορθόδοξη εκκλησία αλλά ίσως και για τον ρόλο που θα θελήσει να έχει στο παγκόσμιο προσκήνιο τα χρόνια που έρχονται.
Οι εποχές που η εκκλησία είχε ρόλο στο παιχνίδι της εξουσίας ανοικτά, έχουν παρέλθει, αυτή την στιγμή ο χριστιανισμός είτε καθολικός είτε ορθόδοξος έχει χάσει πολύ έδαφος και ισχύ, όμως παραμένει ως σύμβολο, ένα ισχυρό προπύργιο και σημείο του δυτικού πολιτισμού, εφόσον ο Χριστιανισμός ακόμα και σήμερα είναι ένα πολιτισμικό μέσο διάκρισης ανάμεσα σε ανατολή και δύση, ανάμεσα στο ισλάμ και τον δυτικό κόσμο.
Δυστυχώς οι δυτικές κυβερνήσεις και περισσότερο οι Ευρωπαϊκές με προεξάρχουσα την Γερμανική, τείνουν να υποβαθμίσουν αυτό το σύμβολο και να εξομοιώσουν δύο εντελώς αντίθετους αλλά και διαφορετικής ποιότητας πολιτισμούς, τον δυτικό με αυτό του Ισλάμ προσβλέποντας ίσως σε μια περίεργης μορφής δικτατορία η οποία θα χαρακτηρίζεται από άμεση καταστολή οποιασδήποτε εκδήλωσης διαφορετικότητας από πλευρά των δυτικών μέσο της κουλτούρας της οικουμενικότητας ενώ αυτό το χαμηλής ποιότητας μοντέλο διακυβέρνησης θα φέρει ίσως στο προσκήνιο, ακόμα μια φορά ακραίες τάσεις που ιστορικά τις έχουμε δει να αναφαίνονται με την μορφή του ναζισμού πριν από περίπου 70 χρόνια.
Ίσως λοιπόν τα πορίσματα αυτής της σύγχρονης Αγίας Και Μεγάλης Συνόδου περισσότερο , έχουν να κάνουν με αυτή την καινούρια ιστορική συγκυρία που έρχεται στο προσκήνιο και τον ρόλο που μπορεί να έχει μια αποδυναμωμένη ορθόδοξη εκκλησία στον σύγχρονο κόσμο.
Ίσως δούμε στην συνέχεια και ακόμα ένα μεγάλο και ιστορικό γεγονός, δηλαδή την άρση με κάποιο τρόπο του σχίσματος που έγινε στην προηγούμενη από αυτή οικουμενική σύνοδο πριν από 900 περίπου χρόνια.
Σημαντικό σημειολογικά αλλά ίσως και πολιτικά είναι και το γεγονός της στάσης της εκκλησίας της Μόσχας η οποία ίσως προσβλέπει σε έναν κυρίαρχο ρόλο στα σύγχρονα δεδομένα αν λάβουμε υπ' όψιν και την προσέγγιση  που δείχνει η Ρώσικη κυβέρνηση και ο Βλαντιμίρ Πούτιν στο ορθόδοξο φρόνημα ενισχύοντας και πολιτικά την θρησκευτική δύναμη της ορθοδοξίας αλλά περισσότερο της Ρώσικης εκκλησίας η οποία από πλευράς πιστών, ίσως είναι αυτή την στιγμή η ποιο ισχυρή εφόσον ο Ρώσικος λαός παρά τα χρόνια της υποχρεωτικής απαγόρευσης της θρησκείας επί κομουνισμού, όταν βγήκε από αυτόν τον δρόμο έδειξε ότι είναι ιδιαίτερα πιστός, ίσως και από αντίδραση.
Κλείνοντας μπορώ να πω ότι ερμηνεύοντας τα σημεία, ίσως η σύνοδος αυτή έχει να κάνει περισσότερο με τον πρακτικό ρόλο που θα έχει στον κόσμο που έρχεται η ορθόδοξη εκκλησία αλλά και ο χριστιανισμός γενικά και με το ποιος θα ηγηθεί σε αυτή την νέα τάξη πραγμάτων που σύντομα θα βιώσουμε όλοι

Γιάννης Ζωγραφάκης 
Share on Google Plus

0 comments:

ΟΜΑΔΑ ΜΕΣΑ. Από το Blogger.